RCB4 – Anem als volcans !

Una de les característiques de la comarca de la Garrotxa es que acull 45 volcans. Alguns son fàcilment identificables tot i tenir una vegetació que els pot confondre amb una muntanya. Però la seva terra volcànica (que a la zona n`anomenem “greda”) i el cràter, mes o menys ben conformat, ens demostren que son antigues xemeneies per on s`expulsava lava i cendres, que van conformar bona part del territori garrotxí.

Avui visitarem els llocs mes emblemàtics del Parc Natural. No es una pedalada difícil, però tampoc planera. Per altre banda, el recorregut convida a aturar-se i copsar paisatges espectaculars i recons irrepetibles que canvien a cada època de l`any. També convé tenir present que a la Fageda d`en Jordà hi ha una xarxa de pistes, camins i corriols que ens poden confondre. Recomanem portar un bon plànol, millor acompanyat de GPS. En qualsevol cas, hi ha bona senyalització i sovintegen excursionistes i ciclistes que us poden orientar.

Del Càmping Les Preses Natura anem cap el Corb passant per la Zona Industrial. La vall del Corb, que es fa estimar, la travessarem de ponent a llevant fins a entrar a la Fageda. En bona part seguirem el GR 2 entre faigs i masies que harmonitzen el paisatge amb pedra volcànica i vegetació profunda. Tinguem clar que hem de pujar a Can Xel, llavors pel costat de la carretera de Sta. Pau ja descobrirem el Volca de Santa Margarida a la dreta i el Croscat a l`esquerra. Pujar al primer, es recomanable, però cal fer-ho a peu. S`ho mereix!.

La Fajeda d'en Jordà

Iniciem el retorn cap al Croscat i les seves entranyes: espectacular!. L`extracció massiva de greda va originar, als anys 1975-1982 una campanya popular per protegir aquest espai i que va culminar amb la llei 2/82 de creació del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, la primera de protecció mediambiental que va aprovar el Parlament de Catalunya un com recuperada la democràcia.

Volcà Santa Margarida

Baixarem cap a Olot per la Fageda d`en Jordà: el primer tram, ens aventurarem per camins ben fresats fins a l` Aparcament de Can Serra, per si ens venen ganes de fer un tomb amb carruatges. En qualsevol cas, caldrà seguir part del seu itinerari creuant la carretera de Santa Pau per un pas soterrat. Seguirem per pistes al mig de un immens bosc de faig fins a iniciar el descens a Olot per una carretera asfaltada que ens obrirà un altre escenari irrepetible: les Terres d`en Salgues (feixes i pastures amb pedra volcànica), fins arribar al Triai, que era el lloc on antigament s`agrupaven els remats per fer-ne la tria. Davant, al fons, els Pirineus; a sota, la ciutat d`Olot on despunten dos altres volcans emblemàtics: el Montsacopa (St. Francesc pels olotins) amb l`ermita al cim. Mes a l`esquerra: Montolivet coronat per una torre de defensa de les guerres carlines i antenes de telecomunicacions.

Volcans Montsacopa i Montolivet a Olot
Avall, ens espera el riu Fluvià, que el remuntarem uns metres fins arribar al Pont de Ferro, per on creuarem la carretera de Vic-Olot i davant ja visualitzarem l`antiga estació del Carrilet Olot-Girona. Uns metres abans, hi ha el Centre Logistic de Bicicletes, on podem fer us dels serveis que ofereix als ciclistes, donat que, esta a l`inici de la Via Verda-Pirinexus, itinerari que gaudirem per tornar al Càmping. Son cinc quilometres i un ventall esplèndid de paisatges, tot pedalant suaument per on passava el tren. Túnels, ponts, antiga arquitectura ferroviària, fins arribar al Parc de Pedra Tosca, un Life-Medi Ambient de la UE. i premi europeu de paisatge Rosa Barba. Si el temps us ho permet, feu-hi una volta per descobrir els tossols, l`artigatge, les parets seques i les cabanyes de pedra volcànica.

Arribem a la plana i canvi de paisatge!. Davant nostre el Pla de Les Preses i la Vall d`en Bas, amb el Fluvià al mig, tot plegat configurant un mosaic de terres ben fèrtils. Es diu, que aquest lloc era un estany en temps remots. De fet, les cases mes antigues les trobarem arrecerades a les muntanyes o al cim de turons, com El Mallol. A l`esquerra, iniciant la serra de Xenacs endevinarem el volcà Racó. A la dreta, el Salt de Sallent i el macis de Santa Magdalena coronat el Puigsacalm (1.515m). Davant, la serra dels Llancers amb el castellot de Sant Miquel de Falgars.

Ni ens en haurem donat que ja som a Les Preses, on deixarem la Via Verda per pujar al Càmping Les Preses Natura a descansar, endreçar les emocions recollides i compartir-les amb els amics campistes. De fet, es una de les mes atractives i completes de la comarca!.

Descarregar ruta dels Volcans

Autor: daniel t.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *