RCC3 – Camí dels bous

Aquest sender, sembla ser que podria tenir origen romà, perquè formava part de un itinerari que entre les valls de Santa Pau i el Collsacabra vorejant la vall d`en Bas pel cim de Les Preses, per esquivar els fangars de les aigües del Fluvià que estanyaven aquestes terres. Nosaltres en farem el tram que travessa les muntanyes de Xenacs i Murrià de Nord a Sud pel cim del poble de Les Preses amb una ruta circular.

Iniciarem la ruta pel camí del Racó, al costat de la piscina municipal de Les Preses i ens enfilarem per aquest tram del GR2 pels mig de boscos d`alzinars i fagedes fins al volcà Racó. Deixarem el GR per pujar al caire i seguir el sender, ben fresat i ben marcat en direcció sud. Trobarem una bifurcació: el, camí del caire que deixarem per una altre ruta i seguirem, mes planers pel Camí dels Bous dins al cim de casc antic de Les Preses amb panoràmiques de tota la vall, el Puigsacalm al davant i a la dreta els Pirineus.

Ruta a peu pel camí dels bous
En aquest punt hi ha un encreuament perfecte: el nostre camí discorre horitzontal de Sud a Nord i ens creuem amb el Camí de les Barrincoles que puja de Les Preses fins a l`Area Recreativa de Xenacs, on podem arribar-hi amb 15 minuts o baixar-hi drecers a Les Preses amb mitja hora. Estem a la meitat de la ruta.

Sota l`encreuament de camins s`albiren les ruïnes de la Barraca de Xenacs, que aixoplugava un personatge peculiar anomenat “Agafaguilles”. De fet, aquest era el seu ofici: eliminar aquests animals que es menjaven les gallines de les masies amb la seva destresa i els pagesos li recompensaven amb menjar i potser, algun ral. Sembla que també recollia ferralla i en els últims dies de la guerra civil, abundava pels boscos material bèl·lic abandonat pels soldats republicans en retirada. La falta de coneixements o l`imprudència va fer volar la barraca al explorar l`arsenal acumulat. Afortunadament en aquells moments, ell no estava la vora del foc…

Nosaltres seguirem el camí dels Bous planejant cap la muntanya de Murriá que discorre per sota de la carretera d`accés a l`Area Recreativa de Xenacs, fins a un punt que coincideixen en un petit tram per salvar una part encinglerada de la muntanya: el camì del Soldat (que antigament feien servir per accedir a la torre de vigilància del cim de la muntanya). Una estona mes avall tornarem a tocar la carretera, però llavors iniciarem un descens ràpid que ens portarà al mas El Ballot, i seguint la pista, arribarem a la Plaça Major de Les Preses.

En aquest punt, ens plaurà mirar enrere i veure el camí fet: estem a l`escenari i el recorregut ens dibuixa l`amfiteatre de feixes i boscos que abriguen el nucli antic del poble. D’aquí al Càmping, son quatre passes.

Autor: daniel t.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *